Digiloikkaa

Digi-sitä-digi-tätä – se on päivän mantra ja kuuminta hottia. Eikö? Sillä myydään hallitusohjelmaa ja koulujen uutta opintosuunnitelmaa, puhumattakaan monenkirjavasta konsultoinnista.  Digiusko lähentelee kiihkoa ja se, joka uskaltaa olla eri mieltä, on vähintäänkin reliikki, joka joutaa museoon selailemaan papereitaan.

Ovatko asiat näin – jakaudummeko digiuskovaisiin ja ei-digiuskovaisiin, ja jälkimmäiset on tuomittu tippumaan kyydistä seuraavalla asemalla? Mitä mieltä olet?

Toivottavasti onnistuin edes hieman provosoimaan. Elämme ison teknologisen, kulttuurisen ja sosiaalisen muutoksen aikaa, mutta emme ole sen armoilla vaan voimme vaikuttaa siihen. On hyvä, jos tunteet nousevat pintaan, sillä se saa meidät aktiivisemmin pohtimaan, millaisessa maailmassa haluamme elää nyt ja tulevaisuudessa.

Digitalisaatio on tapahtumassa kaikkialla ympärillämme. Se on osa arkeamme, halusimme tai emme. Vauhti on ollut kiihtyvää: mietipä, että vielä 10 vuotta sitten suurin osa meistä ei ollut kuullutkaan Facebookista tai Youtubesta. Maksoimme parkkimaksut kolikoilla, ostimme junaliput tiskiltä, käytimme ehkä verkkopankkia mutta naputtelimme itse kiltisti tiedot paperilaskusta nettipankin lomakkeelle. Monen monta pientä käytännön askaretta, joita emme edes muista, on muuttunut helpommaksi toteuttaa digiteknologian ja -palvelujen myötä. Tai ehkä ne askareet ovat kokonaan kadonneet – kuten veroilmoituksen teko. Kukapa sitä kynäilyä enää kaipaa.

Tärkeää muutoksessa on pyrkiä ymmärtämään, mitä ympärillä oikeasti tapahtuu ja reagoida siihen. Teknologia antaa meille mahdollisuuksia vaikka millaisiin sovelluksiin. On meistä kiinni, miten haluamme sitä hyödyntää ja mille annamme hyväksyntämme.

Yrittäjän näkökulmasta digitalisaatio on tuonut ison määrän mahdollisuuksia mutta myös uhkia. Mitä omalla toimialalla tapahtuu lähivuosina? Onko odotettavissa sellaisia teknologisia tai palveluinnovaatioita, jotka horjuttavat koko toimialaa? Entä miten innovaatioita voi hyödyntää oman liiketoiminnan kannalta: miten helpotan omaa työtäni, ja ennen kaikkea, miten voin helpottaa asiakkaani elämää?

Vastaan: pienin askelin, ottamalla asioista selvää, pysymällä tietoisena, mitä ympärillä tapahtuu. Ymmärtämällä, ketkä ovat asiakkaitani ja mitkä ovat heidän  ongelmiaan muuttuvassa maailmassa. Miten ja millaisen ratkaisun voin tarjota? Ratkaisu voi ydinsisällöltään olla ehkä sama kuin aiemmin, kuten autohuolto, mutta se, miten se asiakkaalle tarjoillaan ja millaisen polun päässä ratkaisu on, on keskeinen kilpailukyky- ja menestystekijä digitalisaation aikana.

— Alma Olanko, Yrityskonsultti, jonka erityisenä kiinnostuksen kohteena on digitalisaation mahdollisuudet organisaation ja yksilön näkökulmasta


Julkaistu 30.10.2017