Luottamus? Onko meillä sitä?

Juhannuksena tuli vaimoni kanssa 34 vuotta täyteen avioliitossamme. Mietimme yhdessä miten olemme näin pitkään viihtyneet keskenämme, toki pari lasta tuli saatettua maailmalle siinä samassa. Olemme erilaisia monessakin mielessä ja kasvuympäristömmekin ollut erilainen. Ensimmäisenä tuli mieleen sana Rakkaus. Mitä se on ja mistä se tulee? Sitten puhuimme yhteisistä arvoista, tavoitteista, selkeistä pelisäännöistä ja luottamuksesta. Näistä asioista rakentuu ihmisten välinen luottamuksellinen suhde, jonka yhtenä tärkeänä kulmakivenä on rehellisyys.

Myös työssäni yrityskonsulttina olen pohtinut luottamuksen merkitystä asiakastyössä ja johtamisessa. Asiakastyössä asiakas ostaa sinut ensisijaisesti. Sinun pitää olla luottamuksen arvoinen. Luottamus rakentuu ajan myötä, sitä ei ole heti alkuun. Asiakas testaa sinua, mittaa ja haluaa kokemuksia, ja nimenomaan positiivisia sellaisia. Oletko asiantuntija, lunastatko lupaukset, oletko sanojesi mittainen ja autat asiakasta omissa haasteissaan? Tavoitteenasi on asiakassuhteissa pitkäaikainen kumppanuus, jota ei synny ilman luottamusta.

Myös johtamisessa on luottamuksella merkittävä rooli. Luotammeko toisiimme? Olemmeko rehellisiä, noudatammeko moraalista ja eettistä koodistoa, osaammeko asiamme, pidämmekö lupauksemme/sanamme ja autammeko toisiamme tilanteen niin vaatiessa. Luotammeko yrityksen strategisiin valintoihin ja tulevaisuuteen, avoimeen tiedonkulkuun ja oikeudenmukaiseen kohteluun sekä tasapuolisuuteen? Mutta ennen kaikkea luotanko itseeni? Olenko ajan tasalla, kurinalainen ja luottamuksen arvoinen yhteisössä sekä olenko yhteistyökykyinen?

Luottamus rakentuu teoista ja kokemuksista ajan saatossa. Sitä rakennetaan yhdessä ja aktiivisella yhteydenpidolla, rehellisyydellä, sitoutumisella, arvostuksella, tuloksilla ja sillä, että sinua kuunnellaan. Luottamus parantaa tuottavuutta, innovatiivisuutta, kilpailukykyä ja tuloksellisuutta. Ilman luottamusta joudut seuraamaan/vahtimaan asioita liikaa, päätöksenteko hidastuu, kun et luota esim. käytettävissä olevaan tietoon, tekemiseen vaadittava aika kasvaa ja ihmisten kyvykkyys ei ole täydessä käytössä. Luottamuksen puute lisää stressiä ja turhauttaa. Syntyy jaksamisongelmia ja kyynisyyttä. Kytkin on herkemmässä vaihtaa työnantajaa.

Kaikki lähtee itsestä. Tarkastele itseäsi ja omaa toimintaasi kriittisesti. Luota itseesi ammattilaisena. Rakenna ympärillesi luottamuksen ilmapiiri. Keskity tekoihin, jotka ovat luottamuksen mittari ja konkreettinen edellytys sille, että luottamus ylipäänsä syntyy. Kysy seuraavassa palaverissa esimieheltäsi luottaako hän sinuun. Vastaus kertoo paljon. Menestyminen lähtee yksilöistä liikkeelle. Sinä arvostat ja sinua arvostetaan.

”Luottamus on elävä tunne. Se kasvaa ihmissuhteen myötä. Se on hauras, helposti särkyvä ja usein korjaamaton.”


Julkaistu 27.06.2019