Italia

Italia, jossa on 61 miljoonaa asukasta, on demokraattinen tasavalta ja se on neljänneksi suurin talous Euroopassa. Italian taloudelle on ominaista suuri määrä pk-yrityksiä ja mikroyrityksiä ja se koostuu suurelta osin alhaisen tietointensiivisyyden aloista – esimerkiksi jalkine-, tekstiili- ja vaatealoista sekä valtavirran tuotantoteollisuudesta, kuten metallituotteiden, kodinkoneiden ja polkupyörien tuotantoteollisuudesta. Italia on kuitenkin myös erikoistunut teknologiavaltaisiin aloihin, kuten koneisiin, autoteollisuuteen sekä ilmailu- ja avaruusteollisuuteen.

Italia tunnetaan valmistamiensa tuotteiden laadusta. ”Made in Italy” -brändi on edelleen arvokas maailmanlaajuisesti, erityisesti huippuluokan tavaroille. Mutta kun kyse on enemmän innovaatiota vaativista aloista, Italian yrittäjät ovat jääneet toisten maiden jälkeen. Italia kuitenkin ylittää EU:n keskiarvon mitä tulee innovatiivisiin pk-yrityksiin, jotka tuovat markkinoille markkinointi-, organisaatio-, tuote- tai prosessi-innovaatioita.

Italian teollisuusklusterit ovat keskittyneet alhaisen teknologian ja keskitason teknologia-aloihin, mutta uusia klustereita syntyy ilmailu- ja avaruusteknologian ja biotekniikan alalla (erityisesti Lombardian alueella Milano pääkaupunkinaan), uusiutuvien energialähteiden ja mekatroniikan alalla (läheisessä yhteistyössä autoteollisuuden ja kuljetusalan kanssa yleensä).

Italia on epäilemättä kulttuurisen saavutuksen paikka ja historiallinen ylpeys. Italian kulttuuri läpäisee jokaisen elämän osa-alueen, ja sen seurauksena niille, jotka haluavat menestyksekkäästi päästä Italian liike-elämän markkinoille, on tämän kulttuurin ymmärtäminen elintärkeää.

Isabel Wilkins

Business Consultant
Lue lisää