Ruotsi

MARKKINAT: Ruotsi on erittäin kehittynyt maa, jossa on vahva osaamispohjainen palvelusektori. Sen osuus Ruotsin työvoimasta on noin 80%. Ruotsi on yksi maailman johtavista maista tutkimuksen alalla, kuten biotekniikassa, lääketieteellisissä innovaatioissa, mikroelektroniikassa. Ruotsissa on myös kansainvälisesti johtavia yrityksiä ja teknologiaa esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikan ja vihreän teknologian, kuten jätehuollon ja uusiutuvan energian alalla.

Ruotsi on ollut ensimmäinen vientimarkkina lukemattomille suomalaisille yrityksille, hyvistä syistä. 10 miljoonan asukkaan Ruotsin markkinat ovat lähes kaksi kertaa niin suuret kuin Suomen. Ruotsi on lähellä sekä maantieteellisesti että kulttuurisesti ja naapurimaissa on yleensä läheiset kauppasuhteet. Vuonna 2016 Ruotsi oli toiseksi suurin vientimarkkinamme (10,7%) Saksan jälkeen (13,1%). Suomi on myös yksi Ruotsin tärkeimmistä suorien ulkomaisten sijoitusten lähteistä.

KIELI: Englanti on yleisimmin puhuttu vieras kieli, aivan kuten Suomessa, ja kansainvälistä liiketoimintaa hoidetaan monissa paikoissa tehokkaasti ja helposti englanniksi. Mutta kielivaatimuksia kannattaisi ajatella  jo ajoissa. Ruotsalaisten asiakkaiden (jopa B2B-sektorilla) tavoittamiseksi ruotsinkielisiset versiot voivat olla tarpeen yrityksesi verkkosivuilla ja markkinointimateriaaleissa. Kieli voi myös olla merkittävä asia tukipalveluissa, koulutuksessa ja päivittäisissä asiakassuhteissa.

VÄESTÖ: Lähes 90% väestöstä asuu Etelä-Ruotsissa. Ruotsalaisilla on kehittynyt hyvinvointijärjestelmä, jota usein kutsutaan ”kehdosta hautaan”. Se perustuu tasa-arvon periaatteisiin, oikeudenmukaisuuteen ja Janten lakiin. ´Lagom´ tai ‘kohtuus kaikessa’ on Ruotsissa käyttäymisen perustana. Ruotsalaisista kohtuuttomuus, prameilu ja kerskailu on vastenmielistä ja yksilöt pyrkivät kohti keskitietä.

Konsulttitoimisto Seppo Hoffrén Oy Consultancylla on tällä hetkellä kaksi konsulttia, jotka toimivat Ruotsin ja muun Skandinavian markkinoilla. Haluamme kannustaa käyttämään palveluitamme markkinoiden testaamiseksi ja mahdollisuuksien etsimiseksi Ruotsissa. Jos yritykselläsi on tuote tai palvelu, jolla on tunnistettavissa oleva markkinointikelpoinen etu, voi yhdistämällä siihen kärsivällisyyttä ja sitoutumista  ehkä päästä niiden yritysten pitkään luetteloon, jotka jo käyvät kauppaa Ruotsissa.

 

Richard Whale

Business Consultant
Lue lisää

John Nenzell

Business Consultant
Lue lisää