Saksa

Saksa on liittotasavalta, joka muodostuu 16 liittovaltiosta. Asukkaita liittovaltiossa on kaiken kaikkiaan 82,5 miljoonaa (2016), maahanmuuttajia on yli 10 miljoonaa (EU:n ja EU:n ulkopuolisista valtioista). Saksassa on siis valtavat kuluttaja- ja liiketoimintamarkkinat. Saksa on maailman neljänneksi suurin talous, erittäin innovatiivinen ja vientiin voimakkaasti keskittynyt. Saksa on haastava vientikohde suomalaisille yrityksille, mutta se tarjoaa myös suuria mahdollisuuksia ja lukuisia markkinarakoja (niche). Merkittävänä valmistusmaana Saksa on kriittisesti riippuvainen tuonnista kyetäkseen täyttämään kotimaisen ja ulkomaisen teollisuutensa tarpeet. Sen koneistus- ja koneenrakennusala tunnetaan  maailmanlaajuisesti vahvana kumppanina, maahantuojana ja viejänä.

Saksan 16 liittovaltiota ovat varsin itsenäisiä ja erilaisia. Niillä on omat määräyksensä ja alueelliset erityispiirteensä. On tärkeää olla tietoinen näistä eroista ja arvioida niiden merkitystä omassa suunnittelussa.

Ulkomaisilla pk-yrityksillä täysi syy tutkia Saksan markkinoita. Ovathan pienet yritykset tärkeitä myös Saksassa. Saksan 2,4 miljoonasta yrityksestä 99,3% on pk-yrityksiä (2015). Pk-yritykset tuottivat 85% rakennusalan sekä majoitus- ja elintarvikealan liikevaihdosta. Monilla aloilla Saksalla on merkittävä asema kansainvälisesti, esim. auto-, kone- ja kemianteollisuudessa / lääketeollisuudessa. Uusiutuvalla energialla ja kaikilla sen tuotantoon liittyvillä aloilla on kysyntää, koska energiavallankumous ydinvoimasta vihreään energiaan on ollut käynnissä vuodesta 2010 alkaen. Saksa liitetään myös ekologiseen ajatteluun, luonnontuotteisiin ja luonnonmukaiseen ruokaan.

Suomalaiset yritykset löytävät Saksassa erilaisia ​​markkinarakoja. On hyödyllistä tietää, että saksalaisilla ja suomalaisilla yrityskulttuureilla on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja ja että saksalaiset yleensä haluavat työskennellä suomalaisten yritysten kanssa. Suomalaiset ovat tunnettuja luotettavuudesta ja korkeasta laadusta. Toisaalta Saksaan tulevien on hyväksyttävä, että korkea laatu on itsestään selvää ja että edistyminen voi olla hidasta, koska kaiken on oltava huolellisesti harkittua ja suunniteltua. Saksassa äkilliset heilahdukset eivät ole tyypillisiä. Synonyyminä voidaan ajatella pysyvyyttä, vakautta ja luotettavuutta.

Konsulttitoimisto Seppo Hoffrén Oy Consultancyn saksalainen konsultti on työskennellyt suomalaisten pk-yritysten kanssa monilla toimialoilla vuodesta 1995 lähtien. Konsultti on auttanut suomalaisia ​​johtajia ymmärtämään Saksan markkinoiden monimutkaisia rakenteita ja valitsemaan oikeat kumppanit tai asiakasryhmät. Sopeutamme palveluitamme sen mukaan, kuinka paljon asiakas on jo perehtynyt kohdemarkkinoihin ja luotamme käytännölliseen maanläheiseen lähestymistapaan.

Lisäkysymykset ovat tervetulleita!

Ruth Zerbe

Business Consultant
Lue lisää